Koszulki drużyn ekstraklasy

28 października 2017

Oceń artykuł

Koszulki drużyn ekstraklasy zdominowane przez bukmacherów – przegląd przedpola

Dla klubów piłkarskich korzystanie ze wsparcia finansowego sponsorów jest jednym z ważniejszych punktów w biznesplanie i budżecie na każdy kolejny sezon. W ramach umów partnerskich i sponsorskich bardzo często sponsor otrzymuje prawo do ekspozycji swojego logo na koszulkach klubowych, na stadionie lub czasami nawet w nazwie całego klubu albo obiektu. Bardzo często w finansowanie polskich klubów Ekstraklasy intensywnie włączają się legalni bukmacherzy.

O skali zjawiska, jakim jest sponsoring polskich klubów przez zakłady bukmacherskie, mówi wygląd koszulek piłkarzy wybiegających w czołowych polskich klubach. Praktycznie na co drugim oficjalnym meczowym trykocie znaleźć można mniejsze lub większe logo znanych i popularnych w Polsce bukmacherów. Oczywiście wielkość logo i jego umiejscowienie na koszulce mówi wiele o randze partnerstwa oraz wysokości kontraktu reklamowego/sponsorskiego. Duże logo na samym środku koszulki kosztuje – w zależności od rangi klubu – milion złotych i więcej. Za niewielką naszywkę lub samą nazwę domeny internetowej, zakłady bukmacherskie w Polsce płacą naturalnie dużo niższe stawki, jednak w budżecie klubu i te są zauważalne.

Jeden sponsor – kilka klubów

Właśnie ze względu na różnicę form sponsoringu i wysokości kontraktów, największe zakłady bukmacherskie online bardzo często związują się z więcej niż jednym klubem. Najczęściej w takim modelu z jednym zespołem podpisywany jest kontrakt długoterminowy, opiewający na wyższe kwoty i gwarantujący marce zdecydowanie korzystniejszą ekspozycję, a z innymi dużo mniejsze kontrakty o charakterze bardziej wizerunkowym czy promocyjnym.

Dominujące formy partnerstwa i sponsoringu, jakie z klubami Ekstraklasy podpisują zakłady bukmacherskie fortuna oraz inne licencjonowane firmy bukmacherskie z Polski, to:

·         Oficjalny sponsor – wymieniany w komunikatach, reklamach, zapowiadany na wydarzeniach sportowych, obecny na sprzęcie, materiałach promocyjnych i tym podobnych.
·         Sponsor strategiczny – związany umową długoterminową, zobowiązany do wspierania klubu sporymi środkami finansowymi w kilku kolejnych sezonach.
·         Sponsor techniczny – najczęściej są to firmy dostarczające ubrania dla sportowców lub sprzęt, a w ramach sponsoringu zamiast przelewów pieniędzy sponsor dostarcza niezbędne urządzenia, ubrania, akcesoria, infrastrukturę, wsparcie techniczne i tym podobne.
·         Partner medialny – odpowiedzialny za prowadzenie interesów PR klubu oraz wspierający wszelkie kampanie i działania klubu w mediach tradycyjnych jak i nowoczesnych.

Rywalizacja pomiędzy klubami i sponsorami

Kluby rywalizujące ze sobą o punkty w każdej kolejce Ekstraklasy, wygrywając przynoszą dobrą promocję swoim sponsorom. Dlatego zakłady bukmacherskie ekstraklasa bardzo skutecznie promuje wśród kibiców – gra jest więc warta świeczki i firmy mocno rywalizują między sobą, chcąc podpisać kontrakt z najmocniejszymi klubami. W efekcie, obecnie tylko 4 kluby z Ekstraklasy nie są w żaden sposób związane z firmami bukmacherskimi.

Zakłady bukmacherskie legalne w Polsce nie finansują i nie są obecne na koszulkach:

·         Wisły Płock
·         Wisły Kraków
·         Górnika Zabrze
·         Termaliki Bruk-Bet Nieciecza

Pozostałe zespoły są bardzo mocno lub nieco lżej związane z zakładami bukmacherskimi. Pod względem ilościowym, najczęściej na koszulkach klubów ekstraklasowych znaleźć można logo firmy Start-Typ Sport. Jednak najsilniej pod względem sportowym w ostatnim sezonie zaprezentowane zostały zakłady bukmacherskie Totolotek – sponsor oficjalny m.in. Lechii Gdańsk oraz Jagiellonii Białystok, które poprzedni sezon kończyły na szczycie tabeli.